Templates by BIGtheme NET
Anasayfa » Genel » Müzikte Armoni ve Aralık Kavramı İlişkisi

Müzikte Armoni ve Aralık Kavramı İlişkisi

4390_zko_teardrop-300x197Burada bahsedilen tüm kavramların en temelinde ise aralık kavramlarının düzgün olarak kullanılması yatmaktadır. Seslerle oynamanın temel faktörü olan aralık kavramı çok basit bir yapı olmasına karşın oldukça zengin donanımlara sahiptir. Bu açıdan yaklaşıldığında müziği kavramak için öncelikle aralık bilgisinin kavranılması gereklidir.Aralık
Müzikte iki ses arasındaki uzaklığın anlatılmasında kullanılan terime aralık adı verilir ve bu aralıklar seslerin arasında bulunan yükseklik farkının belirlenmesini sağlar. Pest sesten başlayarak, tiz sese doğru ölçülen aralığa çıkıcı aralık, tam tersi olan tizden, pese doğru ölçülen aralığa ise inici aralık adı verilir. Bir oktav içerisinde bulunan aralıklara basit aralıklar, bir oktavın dışında olan aralıklara da bileşik aralıklar denilmektedir.
Aralık kavramı karmaşık bir konu gibi gözükse de temelinde basit kurallar üzerine kurulmuş bir yapıdır. Burada aralıkların nitelikleri önemlidir. Tam aralık, büyük ve küçük aralık, artmış ve eksilmiş aralık terimleri, seslerin arasında bulunan nitelikleri belirleyen yapılardır. Aralıkların kaçlı olduğunu belirlemek için, ilk başlanan ses dahil olarak son sese kadar sayılır. Örneğin: Do – re arası 2’ li bir aralıktır. Aralığın niteliğini belirlemek için yapılması gereken ise seslerin yarım ses mi tam ses mi olduğunu saymaktır. Buna göre, do ve re sesleri arası tam ses olduğu için bu ikili aralığın adı büyük 2’ li aralık olacaktır.
Bu aralıkları birer örnekle açıklayalım:
Tam aralık: Dörtlü ve beşli aralıkların ifadesinde kullanılır. Aralığın tam olması için bir yarım ses olması gereklidir. Örneğin: Do – Fa aralığı, tam dörtlü aralık, do – sol aralığı tam beşli aralıktır. Bu aralıklardan, do – fa aralığını açarak konuyu daha ayrıntılı anlatalım. Do- re – mi – fa, sesleri bu aralığın açılımıdır. Do, re arası tam, re, mi arası tam, mi, fa arası yarımdır.
Büyük aralık: İkili, üçlü, altılı ve yedili aralıklarda kullanılan bir terimdir. İkili ve üçlü aralıkların büyük olması için tam seslerden oluşması gerekli iken, altılı ve yedili aralıklarda bir tane yarım ses olması gereklidir. Büyük aralıklar çevrildiğinde küçük olmaktadır. Örnek: do – mi, aralığı iki tam sesten oluştuğu için büyük üçlüdür. Çevrildiğinde bu aralıkta bulunan ilk ses do sesi değil, mi sesi olacaktır. Mi – do aralığında, mi, fa ve si, do olarak iki tane yarım ses bulunduğu için aralık küçük altılı olacaktır. Bunlara ek olarak üçlü aralıkların çevrimi, altılı, ikili aralıkların çevrimi, yedili olmaktadır.

Cevapla


Sitemizde yayınlanan haberlerin telif hakları haber kaynaklarına aittir, haberleri kopyalamayınız. Türkiye'nin En Kapsamlı Haber Portalı - Güncel ve Tarafsız Haberler İçin Her Gün Ziyaret Ediniz.


halkalı esocrt kayaşehir esocrt